Blogger Templates

Pages

Sunday 27 November 2011

BERMULANYA SATU PERJALANAN YANG JAUH

Selesai Solat Subuh di suatu pagi, hati mula terdetik untuk memulakan satu langkah menuju sebuah tempat yang boleh dijadikan sebagai titik permulaan untuk proses tarbiyah diri yang penuh kekotoran ini. Perjalanan yang pada awalnya diratapi oleh penghinaan untuk diri sendiri atas segala perbuatan berdosa dan jahil yang telah dilakukan selama ini bukanlah satu perjalanan yang mudah dengan hanya berjalan atau menaiki bas ataupun LRT, KTM dan sebagainya. Ia boleh diumpamakan sebagai hidup ini ingin bermula dari bayi semula. Fikiran yang kosong serta tangisan hiba mengiringi langkah tersebut sehingga tiba di tempat yang dituju.

Beraneka ragam manusia dapat dilihat di tempat itu. Ada yang gembira, ada juga yang sedih dan tidak kurang juga terdapat seorang ibu yang sedang memarahi anaknya yang nakal sambil ditenangkan oleh sang ayah. Satu permandangan yang indah di sebuah tempat yang mulia. Langkah diteruskan sehingga terjumpa dengan seorang hamba Allah yang sangat zuhud. Ketika itu dia sedang berbicara dengan beberapa orang anak muda. Salam diberi disambut dengan senyuman yang sangat manis dan diajak sekali duduk bersama dan sesi taaruf bermula. Sedikit demi sedikit perkongsian diutarakan demi kepentingan generasi muda yang mendatang.
Taktala mendengarnya, satu perasaan mula muncul. Mampukah diri berubah ke arah yang lebih baik dari sebelum ini? Mampukah tergolong dalam golongan yang pada hari ini lebih baik dari semalam? Mampukah diri menjadi seorang pemimpin yang baik kelak taktala diri ini dengan kepalitran dosa-dosa yang telah dibuat? MasyaAllah, betapa hinanya diri ini kepadaMu Ya Allah. Lelaki itu menyapa, beliau seakan-akan dapat membaca permasalahan yang dipantulkan pada wajah yang hiba. Setelah mendengar, beliau mengutarakan pendapatnya. Allah akan menguji setiap hambaNya sama ada ujian itu dalam bentuk kesenangan dan kesusahan. Jadi, kembalilah kita kepada Allah. Jadilah hambaNya yang terbaik. Berubahlah dari sekecil-kecil perkara hinggakan sebesar-besarnya perkara tersebut.

Usai sahaja pertemuan tersebut, pada petang itu juga, satu pertemuaan diatur dengan seorang insan yang sangat baik dan dapat dijadikan contoh. Luahan didengarnya dengan penuh teliti demi membantu seorang manusia yang pada suatu masa, hidupnya akan berakhir. Nasihat, pandangan dan kata-kata sokongan diberikan dengan penuh semangat. Dia bukan sekadar naqib, malahan sang murobbi yang inginkan sahabat-sahabat di sekelilingnya dapat bersama-sama menjadi umat Islam yang hebat dalam menempuh arus hidup duniawi yang penuh cabaran ini. Semuanya adalah sebagai persediaan dalam menuju Akhirat yang kekal abadi kelak, InsyaAllah.

Hati mulai tenang dan semangat baru mula terbentuk. Perjalanan hidup yang baru akan dimulakan. Sempena ketibaan Awal Muharam Maal Hijrah 1433, azam baru mula tercipta. Diiringgi doa tulus sahabat-sahabat dunia dan akhirat, satu fasa pengembaraan tarbiyah akan dimulakan. Perjalanan demi mencari keredhaan Allah. Semoga beroleh kejayaan di dunia dan di akhirat, InsyaAllah.

Ya ALLAH, hambaMu ini bersyukur kerana masih lagi diberi peluang untuk memperbaiki diri. Syukur Alhamdulillah di atas nikmatMu ini. Amin.

No comments:

Post a Comment